Wiadomości

Słupscy policjanci ostrzegają przed oszustami

Data publikacji 10.02.2022

Policjanci ze Słupska ostrzegają przed oszustami, którzy wykorzystują różne metody, aby wyłudzić od użytkowników telefonów i komputerów pieniądze. Przestępcy wykorzystują m.in. metody na tzw. BLIK-a. Stosują też tzw. spoofing telefoniczny czyli podszywają się pod inne numery telefonu i udają różne osoby.

Oszustwo na tzw. BLIK-a polega na tym, że przestępca przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora i w imieniu pokrzywdzonych wysyła wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczy różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta. Następnie osoba udostępnia “fałszywemu znajomemu” kod BLIK, potwierdza w telefonie możliwość wypłaty środków, a jak się poźniej okazuje pieniądze trafiają do oszusta.

Przestrzegamy też przed popularnym ostatnio oszustwem, jakim jest spoofing telefoniczny. Polega on na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci ostrzegają! Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić zanim przekażemy głosowi w słuchawce nasze dane wrażliwe do logowania na konto bankowe lub nakłonieni przez głos w słuchawce wykonamy przelew lub zakupimy przedmiot. 

Apelujemy o ostrożność w Internecie i przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę lub zakup dla kogoś przedmiotu, nie działajmy pochopnie i sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pamiętajmy też o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

Musimy mieć się na baczności, zwłaszcza w sytuacji gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Za każdym razem, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobiście osobie, jest to potencjalne oszustwo i wówczas należy bezwzględnie starać się zweryfikować wiarygodność osoby, która do nas dzwoni, albo kontaktuje się z nami w inny sposób - poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.

Powrót na górę strony