Myślała, że inwestuje pieniądze. 72-latka straciła blisko 90 tysięcy złotych. Kolejny apel policjantów o rozsądek!!!
Policjanci z Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją ze słupskiej komendy przestrzegają wszystkich przed ofertami szybkiego wzbogacenia się. Każda tego typu propozycja powinna być przez nas dokładnie zweryfikowana. Na szybki zysk liczyła 72-letnia słupszczanka, która od lutego br. była oszukiwana przez grupę osób, podających się za brokerów giełdowych. Oszuści przekonali kobietę, aby zainstalowała na swoim komputerze aplikację, która umożliwia zdalne sterowanie jej urządzeniem i przez kilka miesięcy informowali ją, że na wirtualnej platformie zarobiła już kilkadziesiąt tysięcy euro.
W lutym b.r. mieszkanka Słupska zwróciła uwagę na jednej ze stron internetowych na reklamę firmy brokerskiej, która obiecuje możliwość szybkiego pomnożenia swoich oszczędności poprzez inwestycje w Bitcoiny. Kobieta zadzwoniła pod wskazany w ofercie numer i wyraziła chęć rozpoczęcia współpracy. Warunkiem uczestnictwa była wpłata 1300 zł i zainstalowanie na komputerze aplikacji AnyDesc, która służy do zdalnego sterowania urządzeniami mobilnymi. 72-latka miała tylko zalogować się do swojej bankowości elektronicznej i zatwierdzić przelew, który broker wykonał sam z poziomu swojego komputera. Od lutego do końca kwietnia kobieta odbierała kolejne telefony, a męskie głosy w słuchawce telefonu informowały ją o bardzo dużych zyskach na wirtualnym koncie, jednak warunkiem otrzymania tych pieniędzy miała być wpłata kolejnych sum np. na opłacenie podatku i ubezpieczenia. Kiedy oszukana kobieta odmawiała wykonania jakiejś wpłaty, przestępcy kontaktowali się z nią kolejnego dnia i tłumaczyli, dlaczego tak ważne są kolejne przelewy, oraz że zyski sięgają już 50 tysięcy euro. Oszuści byli do tego stopnia przekonujący, że słupszczanka zaciągnęła kilka pożyczek na kolejne inwestycje. Gdy kobieta zorientowała się, że swoje pieniądze przelewa oszustom, a łączna suma strat to blisko 90 tysięcy złotych postanowiła zgłosić się na Policję.
Oszuści bardzo często, zanim zaczną żądać od swoich ofiar dużych sum pieniędzy, sprawdzają, czy ewentualna „współpraca” będzie się rozwijać. Początkową proszą o wpłaty mniejszych kwot. Aby przekonać do inwestycji w swoich ofertach i reklamach internetowych wykorzystują wizerunki znanych i lubianych osób np. aktorów i piosenkarzy. Dlatego policjanci kolejny raz apelują o rozsądek i odpowiedzialność w sytuacjach, które dotyczą naszych oszczędności. Nie można powierzać swoich pieniędzy osobom, które są dla nas wyłącznie obcym głosem w słuchawce.
Co zrobić, żeby nie paść ofiarą oszustów wyjaśniają policjanci z Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją KMP w Słupsku:
• należy kategorycznie odrzucać wszystkie oferty, w których składane są propozycje łatwego, szybkiego i dużego zarobku np. poprzez kryptowaluty i inne instrumenty.
• należy zapoznać się z tym, jak działają te instrumenty, w tym kryptowaluty i programy do obsługi zdalnego pulpitu. Jakakolwiek namowa przez „konsultanta” do zainstalowania programów powinna być powodem do zakończenia rozmowy.
• instalować należy tylko narzędzie wskazane przez bank i znajdujące się w jego ofercie, takie jak np. aplikacja mobilna na telefon do obsługi rachunku.
• każdy, kto mimo grożących niebezpieczeństw chce skorzystać z takich usług, musi dążyć do jak najgłębszej weryfikacji informacji przekazywanych przez konsultanta, np. uzyskać jego imię i nazwisko, nazwę, adres firmy, którą reprezentuje, adres e-mail, numer telefonu, na który można do nich zadzwonić, dane przełożonego konsultanta, poprosić o dane np. z ewidencji działalności gospodarczej, nr REGON, NIP, dane z KRS. Na uzyskane numery telefonów należy oddzwonić, potwierdzić kto odbierze, poprosić o przesłanie dokumentów dotyczących oferty na maila.
• nie należy się zgadzać na współpracę po pierwszym kontakcie. Trzeba dać sobie czas na przemyślenie i sprawdzić uzyskane informacje np. na stronach Komisji Nadzoru Finansowego, porozmawiać z konsultantem w swoim banku, skontaktować się z Policją i poprosić o pomoc w weryfikacji informacji o ofercie, czy po prostu sprawdzić informacje w Internecie, np. na stronach o bezpieczeństwie internetowym.
• nie można udzielać informacji na temat dostępu do naszego konta, danych do logowania, danych autoryzacyjnych operacji bankowych i naszych danych osobowych żadnej postronnej osobie.
Pamiętajmy, że to my sami jesteśmy w pierwszej kolejności odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo i prawidłowe zabezpieczenie swojego mienia!