Wiadomości

Spotkania policjantów pod hasłem „Świadomy senior, bezpieczny senior”

Data publikacji 21.11.2023

Słupscy policjanci regularnie prowadzą akcje profilaktyczne i spotykają się z osobami starszymi, aby nie stały się one ofiarami oszustów. Takie działania sprawiają, że seniorzy coraz częściej sięgają po telefon i dzwonią na numer alarmowy 112, aby poinformować o próbie oszustwa. Pomimo tego nadal zdarzają się seniorzy, którzy sami przekazują oszustom swoje oszczędności, lub dzięki dobremu sercu tracą je w inny sposób. W minionym tygodniu funkcjonariusze ze Słupska wzięli udział w dniach seniora zorganizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a wczoraj gościli u seniorów w Siemianicach.

Policjanci każdego dnia prowadzą działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa wśród osób starszych. Przestępcy wykorzystują często zaufanie do służb mundurowych i instytucji państwowych. Należy również pamiętać, że historie przekazywane przez oszustów są stale modyfikowane, a aktualne informacje, które docierają do seniorów są ważne w kwestii poprawy ich świadomości. Przygotowanie osób starszych na wypadek odebrania telefonu od osoby, która jest zainteresowana ich oszczędnościami może okazać kluczowe i ochronić je przez ewentualną utratą pieniędzy.

Policjanci regularnie uczestniczą w spotkaniach z grupami seniorów i informują ich o zagrożeniach i metodach działania przestępców. W ubiegły piątek mundurowi ze Słupska wzięli udział w organizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych – Dniach Seniora. Wczoraj z kolei mundurowi odwiedzili seniorki, które zorganizowały spotkanie w świetlicy w Siemianicach. Takie działania i akcje profilaktyczne sprawiają, że seniorzy coraz częściej sięgają po telefon i dzwonią na numer alarmowy 112, aby poinformować o próbie oszustwa. Pomimo tego nadal zdarzają się seniorzy, którzy sami przekazują oszustom swoje oszczędności, lub dzięki dobremu sercu tracą je w inny sposób. Dlatego przypominamy kilka podstawowych informacji, które mogą uchronić naszych najbliższych przed działaniem przestępców.

1. Funkcjonariusze nigdy nie żądają przekazania pieniędzy, nie angażują innych osób i nie zabezpieczają środków pieniężnych na potrzeby rozwiązania sprawy kryminalnej.

2. Jeżeli otrzymamy telefon o nagłym zdarzeniu z udziałem osoby z Twojej rodziny (np. wypadek córki), rozłącz się i zweryfikuj tę informację na przykład u innego członka rodziny.

3. Jeżeli otrzymasz informację o tym, że Twoje oszczędności w banku są zagrożone, najprawdopodobniej rozmawiasz z  oszustem. Zakończ taką rozmowę.

4. Oszuści mogą zadzwonić i przekazać Tobie informację o wypadku lub zagrożeniu np. w środku nocy lub w święta, aby wykorzystać utrudniony kontakt z otoczeniem. Pamiętaj, że o próbie oszustwa możesz zawiadomić funkcjonariuszy w każdym momencie pod nr alarmowym 112.

5. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania, bądź w stałym kontakcie ze swoimi najbliższymi, aby wiedzieć co się u nich dzieje i ewentualnie weryfikować na bieżąco przekazywane przez oszustów fałszywe informacje.

Istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa osobom starszym odgrywają też ich najbliżsi. To właśnie wnuki, dzieci, rodzeństwo i wszystkie inne osoby, które kontaktują się z osobami starszymi powinny prowadzić całoroczne działania, które uświadomią o występujących zagrożeniach i wpłyną na podejmowane przez seniorów decyzje.

Powrót na górę strony