Seniorze! Nie daj się oszukać! Słupscy policjanci spotkali się z seniorami w ZUS-ie.
O zagrożeniach, jakie mogą spotkać seniorów, opowiadali słupscy policjanci. Spotkanie odbyło się w siedzibie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Słupsku. Wśród metod „na wnuczka” funkcjonariusze przestrzegali przed nowymi metodami działań oszustów.
W ubiegły piątek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przy ulicy Plac Zwycięstwa w Słupsku odbyło się spotkanie z seniorami, w którym uczestniczyli słupscy policjanci. Funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji w Słupsku każdego dnia prowadzą działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa wśród osób starszych. Przestępcy wykorzystują często zaufanie do służb mundurowych i instytucji państwowych. Należy również pamiętać, że historie przekazywane przez oszustów są stale modyfikowane, a aktualne informacje, które docierają do seniorów są ważne w kwestii poprawy ich świadomości. Przygotowanie osób starszych na wypadek odebrania telefonu od osoby, która jest zainteresowana ich oszczędnościami, może okazać kluczowe i ochronić je przez ewentualną utratą pieniędzy. Takie działania i akcje profilaktyczne sprawiają, że seniorzy coraz częściej sięgają po telefon i dzwonią na numer alarmowy 112, aby poinformować o próbie oszustwa. Pomimo tego nadal zdarzają się seniorzy, którzy sami przekazują oszustom swoje oszczędności, lub dzięki dobremu sercu tracą je w inny sposób. Dlatego przypominamy kilka podstawowych informacji, które mogą uchronić naszych najbliższych przed działaniem przestępców. W trakcie prezentacji policjanci pokazali najnowsze próby oszustw z wykorzystaniem najnowszych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Mundurowi przypominają o kilku podstawowych zasadach, które mogą nas uchronić przed działaniami oszustów.
1. Funkcjonariusze nigdy nie żądają przekazania pieniędzy, nie angażują innych osób i nie zabezpieczają środków pieniężnych na potrzeby rozwiązania sprawy kryminalnej.
2. Jeżeli otrzymamy telefon o nagłym zdarzeniu z udziałem osoby z Twojej rodziny (np. wypadek córki), rozłącz się i zweryfikuj tę informację na przykład u innego członka rodziny.
3. Jeżeli otrzymasz informację o tym, że Twoje oszczędności w banku są zagrożone, najprawdopodobniej rozmawiasz z oszustem. Zakończ taką rozmowę.
4. Oszuści mogą zadzwonić i przekazać Ci informację o wypadku lub zagrożeniu np. w środku nocy, lub w święta, aby wykorzystać utrudniony kontakt z otoczeniem. Pamiętaj, że o próbie oszustwa możesz zawiadomić funkcjonariuszy w każdym momencie pod nr alarmowym 112.
5. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania bądź w stałym kontakcie ze swoimi najbliższymi, aby wiedzieć co się u nich dzieje i ewentualnie weryfikować na bieżąco przekazywane przez oszustów fałszywe informacje.
Policjanci podczas prezentacji poruszyli też kwestię, jak ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa seniorów odgrywają ich najbliżsi, którzy cały czas powinni przypominać seniorom o możliwych zagrożeniach.